Tak předně si ujasníme co to vlastně reklamace je. Reklamace je právní jednání, ve kterém uplatňujete odpovědnost za vady v plnění. Způsoby reklamace řeší právní předpisy, nebo smlouva.
Kdy reklamujeme zboží
Zboží reklamujeme, pokud se na něm v záruční době vyskytne vada. Nejedná se však o vadu, která by vznikla špatným zacházením či běžným opotřebením výrobku. Stejně tak se reklamace nevztahují na vady, které byly jasné již před koupí výrobku, a díky nimž byl výrobek zlevněný. Záruční doba, po kterou můžete vadu reklamovat je běžně dva roky, avšak prodejce může poskytnout záruční dobu delší. Rozhodující je to, co je napsáno ve smlouvě při koupi výrobku. Jsou některé vady, na které se nevztahuje celá záruční doba na výrobek. Často třeba při reklamaci bot můžete slyšet, že na vadu materiálu je záruka pouze půl roku. Pokud to však není nikde ve smlouvě uvedeno, pak reklamaci musí uznat.
Kde reklamovat zboží
Zboží můžete reklamovat v jakékoli provozovně prodejce či na obvyklém místě jeho podnikání. Reklamovat také můžete v záručním servisu uvedeném v záručním listu. K reklamaci nepotřebujete ani originální obal zboží, dokonce ani doklad o jeho koupi. Obchodník po vás nemůže požadovat originální obal od výrobku a ani doklad o koupi, ze zákona na to nemá právo. Musíte ale dokázat doložit, že jste tam dané zboží koupili a zároveň i zaplatili. Jako důkaz stačí výpis t účtu, originální obal nebo svědek. Pokud se jedná o specifické zboží, které prodává pouze daný prodejce, pak je to jasné.
Co když reklamace neprojde?
Pokud je reklamace oprávněná, pak vám zboží buď opraví, vymění za nové, dají vám slevu či vrátí peníze. Pokud není dle prodejce reklamace oprávněná, chtějte vždy reklamační protokol, ve kterém je napsáno proč nebyla reklamace zboží uznána. Bránit se samozřejmě můžete u České obchodní inspekce.